Motionären mot eliten

Jag ska dela med mig om livet som löpare. Målsättningen är att se hur bra jag kan bli och maraton är specialdistansen.

En strejkande kropp på plats i Amsterdam

Publicerad 2016-07-11 21:35:44 i Allmänt, Sport, friidrott, hälsa, löpning, marathon, träning,

Med ett glatt gäng från klubben skulle jag få uppleva EM i friidrott på plats i Amsterdam. Väl där skulle jag förutom att titta på friidrotten även köra ett 10 km-lopp. Ska ju försöka få upp lite snabbhet i kroppen igen och körde första banpasset på länge lördagen innan avresa och följde upp med ett långpass på söndagen. Kroppen kändes pigg men på måndagens morgonjogg hade jag riktigt ont i vaden och smalbenet så jag fick avbryta passet efter 500 m för det gick inte över som småskavanker brukar göra. Det gav inte med sig så på tisdagen fick jag tag på en tid på Access Rehabs Mia Edvardsson som gav min kropp en riktig omgång och körde hårt på en muskelknut i vaden och stel datornacke och skuldror. Var rejält öm i kroppen efteråt.
 
På onsdagen bar det iväg med fakirflyget kl 6.25 till Amsterdam och EM. Det var jättekul att vara på plats och heja fram svenskarna. Det var full rulle i dagarna fem och med klubbframgångar och medaljer. Hann träna några pass och vaden blev bättre men det kändes ändå lite konstigt i kroppen där insidan på låret började ömma lite istället.
 
På söndagen kollade vi på halvmaraton och hejade fram det svenska laget där speakern i mål lurade mig och sa att Sverige hade tagit brons men det visade sig vara en femteplats men bra jobbat ändå. De var bara 22 sekunder från brons.
 
Efter halvmaran skulle det bli ett 10 km-lopp med 17 000 löpare. Det var lite väl varmt 26 grader och strålande sol. Jag skulle få starta i grön startgrupp efter min seedningstid och det visade sig vara fjärde startgrupp. Blev lite skeptisk när jag såg att innan skulle det vara sponsorer, studentrun m m men det skulle vara 15 min mellan grupperna så jag antog att de hade koll på läget. Det visade sig att jag måste ha missat någon detalj istället för efter tre km och efter en konstig smal start med en skarp sväng så började jag komma ikapp de första som gick och sedan blev det som att ligga långt bak på Göteborgsvarvet. Man fick sick sacka sig fram och springa på trottoarkanter och runda i svängarna m m för att ta sig fram. Alla chanser till en hyfsad tid trots värmen försvann rätt fort och jag fick skippa vätskestationerna för där var det tvärfullt. Hade behövt åtminstone få hälla nån mugg över mig i värmen. Fick dock lära mig att skrika "AKTA" funkar även i Holland. De flesta flyttade på sig om de inte har musik i öronen. En del skrek tom till andra framför att hålla höger. Här i Sverige skulle jag ha fått skäll av en tant som sagt "att jag får också gå här".
 
Kom till slut i mål på typ 35.40 på 10 km. 2 min från årsbästa. Blev ett träningspass i all fall. Någon officiell tid hittade jag inte när jag tittade imorse.
 
Nu ser jag fram emot semestern och förhoppningsvis ska jag kunna göra en omstart med intervallpass denna vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Niklas Andersson

Jag tävlar för Hässelby SK med följande personliga rekord: Maraton: 2.31.03 (2016) Halvmara: 1.11.32 (2011) 10 000 m: 33.13 (2013) 10 km landsväg: 33.18 (2011) 5 000 m: 15.59 (2012)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela