Motionären mot eliten

Jag ska dela med mig om livet som löpare. Målsättningen är att se hur bra jag kan bli och maraton är specialdistansen.

Formtester utan att minska mängden

Publicerad 2016-04-09 15:12:20 i Allmänt, Sport, friidrott, hälsa, löpning, marathon, träning,

Idag tävlade jag för andra lördagen i rad på 10 km. Dagens lopp var Kvantumloppet och förra veckan sprang jag Premiärmilen. Tiderna är inget att hurra över. Stabilt men inga topplopp fast jag brukar å andra sidan inte vara i toppform inför 10 km-lopp när en mara väntar runt hörnet. Efter halvmaran i Utrecht blev det en förkyld vecka som följde men fick ändå ihop 10 mil den veckan men kvalitén fick utebli. Därefter beslöt vi att jag skulle ligga kvar på mängd de två sista träningsveckorna inför maran innan jag drar ned kraftigt sista veckan.
 
Premiärmilens start var överraskande bra för min del. Kroppen kändes väldigt lätt och fick börja att springa ifrån den rygg som jag hade siktat in mig på efter en km. Den killen gjorde nämligen 2.28 i Berlin i höstas. Allt kändes bra tills det blev grus och det gick lite upp och ner med en större backe på andra femman. Fast svenska lopp marknadsförs alltid med hur flacka och snabba de är fast har man sprungit utomlands vet man att det oftast inte är så flackt. Vi får införa Stockholmsflackt och Hollandsflackt som begrepp kanske? Jag trodde på en bättre tid men det blev istället 33.43 och 9:e plats. Stabilt utan att glänsa. Återhämtade mig rätt fort efter loppet och körde ett träningspass till några timmar senare
 
Foto: Pauli Sulonen
 
Idag när det var dags för Kvantumloppet i Huddinge kändes kroppen inte alls lika pigg. Fick också hux flux ont i en vad i torsdags kväll så jag var osäker på start men vaknade upp och det kändes ändå ok. Beslutet blev att köra. Sprang loppet förra året och blev trea men då var banan för kort enligt min gps. John Kingstedt stack iväg som en spjut ifrån oss andra och det borde han göra för han är ju 2-2,5 min snabbare. Jag drog första kilometern innan en annan löpare gick om och fick en lucka i en backe som följde. Sen hölls det avståndet hyfsat hela vägen genom terräng, asfalt och grus, som är underlagen loppet går på, och det går upp och ner. Trummade på utan att närma mig och på slutet blev det lite uppför igen på sista km och där fick han en lite större lucka och när jag trodde att det var dags att svänga in på stadion blev jag varse att de nu ha förlängt banan så att den numera är 10 km och jag tror också att den är kontrollmätt. Lade in en spurt på slutet men fick besviket se att tiden blev ungefär samma som förra veckan. De officiella resultaten har inte kommit ännu. Slutade iaf 3:a i år igen. Mor, far och systrarna var på plats och kollade och det är alltid kul med lite stöd. Pappa kom tom ut med överdragsjackan, som han tog emot precis innan start eftersom det var lite kyligt i starten, och sa åt mig att sätta på den. Han börjar bli en riktigt bra coach att ha med sig på plats och vet vad som gäller.
 
Nu väntar sista långpasset imorgon innan de sista dagarna väntar inför Hamburg Marathon. Tycker att formen är helt ok uthållighetsmässigt. Nu gäller det bara att ha lite flyt och vakna upp med en pigg kropp på tävlingsdagen. Minsta lilla fel så lär det bli en tung dag på löparbanan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Niklas Andersson

Jag tävlar för Hässelby SK med följande personliga rekord: Maraton: 2.31.03 (2016) Halvmara: 1.11.32 (2011) 10 000 m: 33.13 (2013) 10 km landsväg: 33.18 (2011) 5 000 m: 15.59 (2012)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela