Motionären mot eliten

Jag ska dela med mig om livet som löpare. Målsättningen är att se hur bra jag kan bli och maraton är specialdistansen.

En dålig tävlingsommar

Publicerad 2016-08-18 23:21:00 i Allmänt, Sport, friidrott, hälsa, löpning, marathon, träning,

Sommaren i Sverige har som bekant varit riktigt bra men de tävlingar som jag har försökt springa i sommar har alla gått åt skogen. Har haft inställda pass pga en streckning precis innan VSM så det blev bara en distans där och då var det 27 grader varmt. Tog mig med nöd och näppe under 35 min och fick inte fart på benen eller andningen. Den sistnämnda har varit det stora problemet i sommar. Lyckas inte komma till rätta med astman när jag ska springa på. Blev för övrigt 4:a på VSM.
 
Efter VSM hade jag några veckor tävlingsfritt och gjorde ett pass då jag överraskade mig själv med att springa bra på intervallerna och trodde att jag var på gång men sen gick det tillbaka igen. I förra veckan skulle jag ha tävlat på 3000 m i Huddinge men fick ställa in pga sjukdomskänningar och det verkar ha hängt i när jag sedan körde igång kvalitén igen.
 
Idag tävlade jag på 5000 m på Stadion. Hade räknat med en tid kring 16.10-16.20 men icke. Loppet blev kraftigt försenat så vi missade chansen att få springa i perfekta förhållanden med ingen vind, mulet och 15 grader varmt. När loppet skulle starta var det istället regn och det kom en vind men det bekom mig inte så mycket. Har sprungit maror och halvmaror i värre väder. Det gick dock inte att spinga fort denna gången heller. Andas tungt trots att det inte är speciellt varmt och tappar då fart. Jag kunde inte se hur jag låg till för jag såg inget på klockan i regnet. Har svårt att pressa mig och det hänger ihop med andningen. Tiden blev usla 16.43. Det var första banloppet på 5000 m på 3 år och då gjorde jag 16.27 tror jag och var grymt missnöjd. Att tävla på bana kräver träning så om det blir en säsong till ska jag försöka springa fler banlopp så att jag kommer in i det igen. Att inte kunna tävla på bana på 3 år har inte varit bra uppenbarligen.
 
Nu blir det ett skojlopp till helgen i form av Vasastafetten. Jag har som vanligt fått den ärofyllda uppgiften att ta första sträckan så jag ska upp i ottan för att åka buss från Mora till Sälen och starta kl 8. Sist jag var med tävlade jag mot nån skidåkare och hade en sekundstrid mot honom. Denna skidåkare visade sig vara Calle Halvarsson som sedan slog igenom i landslaget. Jag anser att jag slog honom i och med att jag lämnade över tidsbandet till löpare 2 snabbast men hand dömdes som tvåa på vår sträcka.
 
På måndag drar jag igång maraträningen inför Berlin Marathon. Har legat på en lägre volym nu under sommaren men det har ju uppenbarligen inte gett effekt då jag sprang fortare i våras när jag tränade för maratonloppen. Sprang tex ett testlopp solo utan att ha dragit ner på träningen veckan innan Stockholm Marathon på 16.35, att jämföras med dagens tid ovan. Det kanske är min melodi att ständigt ligga på en hög volym?
 
Nu har jag nog börjat varva ner efter loppet så det är dags för bingen och jobb imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Niklas Andersson

Jag tävlar för Hässelby SK med följande personliga rekord: Maraton: 2.31.03 (2016) Halvmara: 1.11.32 (2011) 10 000 m: 33.13 (2013) 10 km landsväg: 33.18 (2011) 5 000 m: 15.59 (2012)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela