Motionären mot eliten

Jag ska dela med mig om livet som löpare. Målsättningen är att se hur bra jag kan bli och maraton är specialdistansen.

Året 2017

Publicerad 2017-12-30 18:29:04 i Allmänt, Sport, friidrott, hälsa, löpning, marathon, träning,

Detta år har det inte funnits mycket att skriva om. Har mestadels gått skadad och de få gånger jag har kunnat tävla har det inte funnits fart och problem med andningen. Gjorde totalt fem starter i tävlingar mot normala 15-20 starter. Resulterade i två segrar. Dels i Säter kvartsamaraton och dels i Run for Pride. Det sistnämnda var det första HBTQ-loppet i Sverige så det är kul att vara del av historien genom att bli den första segraren.
 
Tidsmässigt gick det inte alls. Träningen funkade bra i januari-februari men sedan har det mesta gått snett trots försök att bryta trenden men det har blivit mest rehabträning. Lyckades starta i Berlin Marathon och gjorde en satsning mot att gå under 2.35 men blev för trött pga min träningsbakgrund och stela muskler plus att jag blev fälld på slutet av loppet och stöp i backen med blodvite som följd. Sprang i mål på 2.37.02 vilket väl får anses som helt ok med tanke på detta skitår. Tyvärr förde nog fallet med sig att jag blev sne lite här och var. Efter Hässelbyloppet där jag tyckte att rätt känsla började återifinna sig så gick knät sönder. Nu har jag rehabat det i ett par månader och kan en bra dag klara ca 35 min löpning. Hoppas att 2018 blir bättre.
 
Nu till den historiska statistiken som jag brukar ställa samman så här års. Etta i statistiken blev Högbys David Nilsson. Det var många i skiktet mellan 2.24-2.30 där en tredje bästa tid i Sverige räckte med 2.23 vilket skapar ett dramatiskt fall i tabellen.
 
Jämför bästa tid med 25:e bästa och lägger in mitt pers som en referens.
 
Antal som gick under 2.20 är fortsatt låg men förhoppningsvis kan de som är i skiktet under ta ett kliv framåt under nästa år då ett EM-lag ska tas ut.
 
Nu följer tre bilder som visar den som har legat etta i statistiken flest gånger, den mest representerade aktive på topp 25 och de mest representerade klubbarna.
 
I jämförelse med världen är Sverige som vanligt hopplöst efter på maraton. Snabbast i världen blev Eliud Kipchoge med 2.03.32 och var bara dryga 30 sekunder från världsrekordet i Berlin. Bästa svensk David Nilsson återfinns på plats 588. (källa IAAF)
 
Jag brukar också jämföra åldern på bästa svensk mot bäst i världen. Medel är i världen 29 år mot 31 år för Sverige under åren 1982-2017.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Niklas Andersson

Jag tävlar för Hässelby SK med följande personliga rekord: Maraton: 2.31.03 (2016) Halvmara: 1.11.32 (2011) 10 000 m: 33.13 (2013) 10 km landsväg: 33.18 (2011) 5 000 m: 15.59 (2012)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela